1. ابراهیمی، امرالله و موسوی، سید غفور (1392). ویژگیهای روانسنجی مقیاس نگرشهای ناکارآمد (DAS-26) در بیماران مبتلا به اختلالات خلقی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 21(5)، 20-28.
2. ترازی، زهرا؛ خادمی اشکذری، ملوک و اخوان تفتی، مهناز (1397). اثربخشی بازآموزی اسنادی و تنظیم هیجانی بر کاهش فرسودگی تحصیلی و بهبود سازگاری اجتماعی دانشآموزان با ناتوانیهای یادگیری. تحقیقات علوم رفتاری، ۱۶(۲)، ۱۵۱-۱۶۱.
3. تقیزاده، عیسی؛ حسنی، جعفر و محمدخانی، شهرام (1399). رابطه فعالیت سیستمهای مغزی رفتاری در بازگشت مصرف مواد با نقش میانجیگری بدتنظیمی هیجان. فصلنامه اعتیادپژوهی، 14(56)، 339-365.
4. خدابخشی، نیره و فروزنده، الهام (1401). مقایسه اثربخشی درمان چند وجهی لازاروس و درمان ماتریکس بر شاخصهای درمان سوءمصرف مواد مخدر. فصلنامه اعتیادپژوهی، ۱۶(۶۳)، ۱۹۹-۲۲۲.
5. سبزواری، فاطمه؛ قاسمی، لیلا؛ صالحیان، ناهید؛ برغمی، فاطمه و عباسی، مژگان (1401). نقش دشواری در تنظیم هیجان، تمایزیافتگی خود و سبکهای مقابلهای در پیشبینی تفکر ارجاعی در نوجوانان با سابقه مصرف مواد مخدر. فصلنامه رویش روانشناسی، 11(2)، 242-229.
6. صادقی، رضا؛ سودانی، منصور و غلام زاده جفره، مریم (1400). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش عواطف منفی و بهبود کیفیت زندگی در افراد وابسته به مواد. فصلنامه اعتیادپژوهی، ۱۵(۶۲)، ۶۱-۸۴.
7. طولابی، سعید؛ حسنآبادی، حمیدرضا؛ ایزانبو، بلال و رحیمینژاد، سیدپیمان (1396). اثربخشی آموزش برنامه بازآموزی اسنادی بر ارزیابیهای شناخت و رفتارهای پیشرفت دانشجویان. فصلنامه روانشناسی شناختی، 5(3)، 57-69.
8. عامری، نرجس (1401). روابط ساختاری طرحوارههای ناسازگار اولیه با ولع مصرف در افراد وابسته به مواد تحت درمان نگهدارنده با متادون: نقش میانجی شفقت به خود، فصلنامه اعتیاد پژوهی، 16(66)، 70-47.
9. عرب، سکینه؛ طباطبائی، سیدموسی و بیانفر، فاطمه (1398). اثربخشی بازآموزی اسنادی بر سطح اضطراب امتحان و میزان کمالگرایی وسواسگونه دانشآموزان دختر دارای اضطراب امتحان. مجله روانشناسی بالینی، 11(2)، 41-51.
10. عزیزی قلیچی، فیروزه و صالحی، مهدیه (1400). مقایسه ویژگیهای شخصیتی و کارکردهای اجرایی (بازداری و تصمیمگیری) در افراد موفق و ناموفق در ترک اعتیاد. فصلنامه اعتیادپژوهی، ۱۵(۶۲)، 323-340.
11. قربانی وناجمی، میلاد؛ اژه ای، جواد و غلامعلی لواسانی، مسعود (1398). اثربخشی بازآموزی اسنادی بر سلامت روان فرزندان طلاق پسر مقطع متوسطه اول. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 20(1)، 26-34.
12. مغانلو، مهناز و والیوند، یاسر (1401). مدلیابی گرایش به اعتیاد بر اساس صفات مدل پنج عاملی شخصیت با میانجیگری تابآوری در دانشجویان. فصلنامه اعتیادپژوهی، ۱۶(۶۳)، ۲۶۷-۲۸۴.
13. منصورزاده، زهرا (1399). بررسی تأثیر بازآموزی اسنادی بر سبک اسناد و عملکرد حل مسئله در زنان. فصلنامه رویکردی نو در علوم تربیتی، 2(4)، 64-74.
14. مهدیپور، فرهاد (1398). اثربخشی آموزش تابآوری بر بهبود سبکهای مقابلهای در معتادان استفادهکننده از متادوندرمانی در مراکز ترک اعتیاد شهرکرد. فصلنامه دانش انتظامی، 25، 18-1
15. Alexis, C. E., Henrik, O., Jan, S., Kristina, S., & Kenneth, S. K. (2020). Socioeconomic sequelae of drug abuse in a Swedish national cohort. Drug and alcohol dependence, 212, 1079-1090. [
DOI:10.1016/j.drugalcdep.2020.107990] [
PMID] [
PMCID]
16. Beck, A. T., Brown, G., Steer, R. A., & Weissman, A. N. (1991). Factor analysis of the dysfunctional attitude scale in a clinical population. Psychological assessment: a journal of consulting and clinical psychology, 3(3), 478-500. [
DOI:10.1037/1040-3590.3.3.478]
17. Bozkurt, G., Uysal, G., & Duzkaya, D. S. (2019). Examination of care burden and stress coping styles of parents of children with autism spectrum disorder. Journal of pediatric nursing, 47, 142-147. [
DOI:10.1016/j.pedn.2019.05.005] [
PMID]
18. Burkholder, E., Hwang, L., & Wieman, C. (2021). Evaluating the problem-solving skills of graduating chemical engineering students. Education for chemical engineers, 34, 68-77. [
DOI:10.1016/j.ece.2020.11.006]
19. Clifton, R. (2014). Attributional retraining: a motivation treatment with differential psychosocial and performance benefits for failure prone individuals in competitive achievement settings. Basic and applied social psychology, 60(3), 606-627.
20. Cue, E. N., & Taylor, A. Z. (2020). Modifying harmful beliefs about academic setbacks: An attribution retraining intervention for African-American middle school students at risk for academic failure. Journal of education and development, 4(3), 30-50. [
DOI:10.20849/jed.v4i3.799]
21. Elena, R., Serrano, I., Alicia, E., López, M., Carmen, R. M., Rosa, E., & Mark, P. J. (2019). The behavioral inhibition and activation systems and function in patients with chronic pain. Personality and individual differences, 138(1), 56-62. [
DOI:10.1016/j.paid.2018.09.021]
22. Fteiha, M., & Awwad, N. (2020). Emotional intelligence and its relationship with stress coping style. Health psychology open, 7(2), 1-9. [
DOI:10.1177/2055102920970416] [
PMID] [
PMCID]
23. Gladden, R. M., Donnell, J., Mattson, C. L., & Seth, P. (2019). Changes in opioid-involved overdose deaths by opioid type and presence of benzodiazepines, cocaine, and methamphetamine-25 states, July-December 2017 to January-June 2018. Morbidity and mortality weekly report, 68(34), 737-356. [
DOI:10.15585/mmwr.mm6834a2] [
PMID] [
PMCID]
24. Graham, S., & Taylor, A. Z. (2022). The power of asking why?: attribution retraining programs for the classroom teacher. Theory into practice, 61(1), 5-22. [
DOI:10.1080/00405841.2021.1932160]
25. Greene, T. C. (2020). Pathways to coping with extreme events: a study of the relation between cognitive flexibility and four types of rumination. Doctoral dissertation, The University of North Carolina at Charlotte.
26. Hatchel, T., & Marx, R. (2018). Understanding intersectionality and resiliency among transgender adolescents: Exploring pathways among peer victimization, school belonging, and drug use. International journal of environmental research and public health, 15(6), 1289-1300. [
DOI:10.3390/ijerph15061289] [
PMID] [
PMCID]
27. Haynes, T. L., Perry, R. P., Stupnisky, R. H., & Daniels, L. M. (2009). A review of attributional retraining treatments: Fostering engagement and persistence in vulnerable college students. J.C. Smart (ed.) Higher education: Handbook of theory and research, 227-272. New York: Springer. [
DOI:10.1007/978-1-4020-9628-0_6]
28. Helmut, H., & Baier, D. (2019). Self-control and offending in late adulthood. Investigating self-control's interaction with opportunities and criminal associations in advanced age. Journal of criminal justice, 60, 117 -129. [
DOI:10.1016/j.jcrimjus.2018.09.002]
29. Kharasch, E. D., & Greenblatt, D. J. (2019). Methadone disposition: implementing lessons learned. Journal of clinical pharmacology, 59(8), 1044-1060. [
DOI:10.1002/jcph.1427] [
PMID] [
PMCID]
30. Khodaei, A., Zare, H., Alipour, A., & Shokri, O. (2021). The effectiveness of attributional retraining program based on Crick & Dodge'social information processing model on conflict solution style, optimism and reducing of parent-adolescent conflict among mothers. Journal of family psychology, 2(2), 27-38.
31. Kogut, E. (2016). Adult attachment styles, self- efficacy, and causal attributional style for achievement related failures. Learning and individual differences, 50, 64-72. [
DOI:10.1016/j.lindif.2016.07.001]
32. Laghi, F., Bianchi, D., Lonigro, A., Pompili, S., & Baiocco, R. (2021). Emotion regulation and alcohol abuse in second-generation immigrant adolescents: the protective role of cognitive reappraisal. Journal of health psychology, 26(4), 513-524 [
DOI:10.1177/1359105318820715] [
PMID]
33. Lee, J. L., Bertoglio, L. J., Guimarães, F. S., & Stevenson, C. W. (2017). Cannabidiol regulation of emotion and emotional memory processing: relevance for treating anxiety‐related and substance abuse disorders. British journal of pharmacology, 174(19), 3242-3256. [
DOI:10.1111/bph.13724] [
PMID] [
PMCID]
34. McKEE, S. A., Hinson, R. E., Wall, A. M., & Spriel, P. (1998). Alcohol outcome expectancies and coping styles as predictors of alcohol use in young adults. Addictive behaviors, 23(1), 17-22. [
DOI:10.1016/S0306-4603(97)00008-7] [
PMID]
35. Morris, M. (2013). A naturalistic investigation into the effectiveness of an attributional retraining program for academic performance. Social sciences directory, 2(2),16-30. [
DOI:10.7563/SSD_02_02_02]
36. Parker, P. C., Chipperfield, J. G., Hamm, J. M., Perry, R. P., Krylova, M. V., Chuchmach, L. M., & Hladkyj, S. (2022). Attributional retraining: Promoting psychological wellbeing in older adults with compromised health. frontiers in sports and active living, 4(949501), 1-7. [
DOI:10.3389/fspor.2022.949501] [
PMID] [
PMCID]
37. Richey, R. F. (2018). The perceptions of certified personal trainers on the value of attributional retraining: A case study. Doctoral dissertation, California University of Pennsylvania.
38. Robinson, D., & Walsh, F. C. (1994). Silver removal from an X-ray fixer solution by means of a potentiostatically-controlled rotating cylinder electrode. The Journal of Photographic Science, 42(6), 182-192. [
DOI:10.1080/00223638.1994.11738599]
39. Sadock, B. J., & Sadock, V. A. (2016). Kaplan and Sadock's comprehensive textbook of psychiatry (10th ed., vol. 1). Philadelphia: Lippincott/Williams & Wilkins.
40. Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2014). Using multivariate statistics (New International Edition ed. Vol. 6). Edinburgh Gate, Harlow, Essex CM20 2JE: Pearson Education.
41. Tai, H. C., Pan, M. Y., & Lee, B. O. (2016). Effects of attributional retraining on writing performance and perceived competence of Taiwanese university nursing students. Nurse education today, 44, 66-73. [
DOI:10.1016/j.nedt.2016.05.008] [
PMID]
42. Wang, C., Zhang, J., Li, J., Zhang, N., & Zhang, Y. (2011). Attribution retraining group therapy for outpatients with major depression disorder, generalized anxiety disorder, and obsessive-compulsive disorder: a pilot study. Journal of biomedical research, 25(5), 348-355. [
DOI:10.1016/S1674-8301(11)60046-8] [
PMID]
43. Wang, C., Zhang, N., Zhang, Y. L., Zhang, J., Yang, H., & Timothy, T. C. (2013). Comparison of the neurobiological effects of attribution retraining group therapy with those of selective serotonin reuptake inhibitors. Brazilian journal of medical and biological research, 46, 318-326. [
DOI:10.1590/1414-431X20122658] [
PMID] [
PMCID]
44. Weiner, B. (2018). The legacy of an attribution approach to motivation and emotion: A no-crisis zone. Motivation science, 4(1), 4-14. [
DOI:10.1037/mot0000082]
45. Weissman, A. N., & Beck, A. T. (1978). Development and validation of the Dysfunctional Attitude Scale: A preliminary investigation.
46. World Health Organization (2018). Global Status Report on Alcohol and Health. Geneva, Switzerland: World Health Organization.
47. Wu, M., Wu, Y., Wan, Y., Zeng, Y., Tang, X., & Wang, L. (2015). Effects of attribution retraining on the perceived career barriers of undergraduate nursing students. International journal of nursing sciences, 2, 99-104. [
DOI:10.1016/j.ijnss.2015.01.009]